Rob Snoeijs, Tektra mede-oprichter en marketing manager, licht toe hoe vanaf het begin de naamsbekendheid van Tektra groeide. Het is een veelzijdige aanpak, gericht op zowel ervaren IT en data engineering specialisten als op organisaties die via Tektra deze profielen willen inzetten als consultant of medewerker.
Een klein jaar geleden ben ik gestart met het promoten van Tektra, ons nieuwe agency gespecialiseerd in IT consultancy en rekrutering. We wisten dat de consultancy markt door zwaar weer gaat, maar we zien dat onze klanten de voordelen van onze aanpak erkennen. Intussen merken we dat Tektra écht leeft en intussen reeds meer dan 5000 volgers heeft verzameld zonder betalende marketing campagnes.
Consultants on the bench zijn door de marktsituatie extra geïnteresseerd in partijen zoals Tektra om in aanmerking te komen voor nieuwe opdrachten. Los van de omstandigheden hier, blijven ook ervaren IT'ers uit het buitenland geïnteresseerd om hier in België bij te dragen aan de uitvoering van projecten.
In onze digitale wereld lijkt het vanzelfsprekend dat IT opdrachtgevers en consultants elkaar blindelings kunnen vinden. In de markt stellen we vast dat er zelden goede matches ontstaan enkel via het doorschuiven van CV's.
Omdat het vluchtig evalueren van CVs te weinig vertrouwen en nuance biedt voor een passende invulling, pakt Tektra het anders aan. Naar eindklanten toe promoten we onze gerichte innovatieve dienstverlening als volgt: 1) Eerst ervaren kandidaten streng digitaal screenen en 2) Daarna de overblijvers grondig evalueren op hun skills, character en motivation. Zo biedt Tektra organisaties een shortlist van ervaren kandidaten die beantwoorden aan hun specifieke noden. Dan kunnen onze klanten zelf intern afwegen naar wie hun voorkeur specifiek uitgaat. We hanteren verschillende formules, al dan niet met exclusiviteit en no-cure-no-pay.
We merken dat de kandidaten zelf onze werkwijze ook waarderen. Ze omschrijven bv. onze pair programming sessions als een gelegenheid om te tonen en te bewijzen wat hen onderscheidt van anderen. Zo ervaren we zelf waarin onze kandidaten daadwerkelijk uitblinken. We ontdekken ook hoe ze in het leven staan en welke types van opdrachten en werkomgevingen hen gelukkig maken.
In onze communicatie tonen we video's waarin onze CEO Tom De Bruyne de krachtlijnen van aanbod en aanpak enthousiast verduidelijkt. Daarnaast laten we via testimonials zowel eindklanten als onze ervaren IT specialisten aan het woord. Potentiële klanten en kandidaten die zich hierin herkennen, komen daarna al eens langs op onze website en socials. Uiteraard nemen mijn collega’s Tom en Kenneth, en ikzelf, ook regelmatig deel aan netwerk events om face to face te vernemen hoe partijen te werk gaan in hun zoektocht naar de juiste IT'ers. Van zodra de Tektra trein echt goed vertrokken is, plannen we systematisch onze optimale matches in de kijker te zetten. Dit inspireert partijen om voordelig en duurzaam invulling te geven aan hun kritische IT posities.
In een notendop preachen we via marketing wat Tektra uniek maakt in theorie en praktijk. In essentie gaan we digitaal binnen en buiten België op zoek naar de juiste ervaren IT kandidaten en evalueren we diepgaand diegenen die er bovenuit steken in functie van de in te vullen positie. Omdat we het proces en de tests maximaal automatiseren, kunnen we onze IT specialisten voordelig aanbieden. Maar de grootste winst voor organisaties zit in het realiseren van passende matches, die vermijden dat ze tijd en geld spenderen aan het voortijdig op zoek gaan naar vervangers.
Op naar 10 000 volgers!